Hier kan je alles kwijt over de netvergoeding van zonnepanelen
de berekingswijze van de netvergoeding volgens de CREG

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Tegen de netvergoeding van zonnepanelen // Netvergoeding zonnepanelen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
taigo



Geregistreerd op: 13 Jan 2013
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: 13-01-2013 14:58:49    Onderwerp: de berekingswijze van de netvergoeding volgens de CREG Reageren met citaat
hoe komt de CREG tot de hoogte van de netvergoeding
ik heb deze uitleg gekregen van de CREG na herhaaldelijk aandringen.


*****


Het aantal geproduceerde groenestroomcertificaten biedt geen informatie over het eigenlijke netgebruik. Voor de bepaling van de netvergoeding is de CREG uitgegaan van de volgende methode:

1. Er werd vertrokken van het gemiddeld geïnstalleerd vermogen voor de decentrale productie-installaties ≤10kW (toestand 31/3/2012) met terugdraaiende teller.

2. Op basis van dit gemiddeld geïnstalleerd vermogen voor de decentrale productie-installatie ≤10kW, met terugdraaiende teller kon bepaald worden hoeveel de geproduceerde kWh bedragen (uitgaande van 1.000 vollasturen).

3. Daarnaast werd rekening gehouden met het gemiddeld jaarverbruik voor een laagspanningsklant.

4. Op basis van metingen bij netgebruikers met decentrale productie-installaties, woonachtig in het gebied waar de PoC (Proof of Concept) slimme meters werd uitgevoerd, kon bepaald worden hoeveel procent van de geproduceerde kWh voor eigen gebruik wordt aangewend.

5. Op basis van het percentage eigen verbruik van de geproduceerde kWh, kon bepaald worden hoeveel kWh (van de geproduceerde kWh) gemiddeld in het net wordt geïnjecteerd.

6. Vertrekkende van het gemiddeld verbruik in kWh, het eigen verbruik van de geproduceerde kWh en de netto-injectie kon bepaald worden hoeveel kWh er nog netto afgenomen wordt.

7. Simulatie: aanrekening afname- en injectietarief (op basis van goedgekeurde tarieven)

In de vastgestelde gemiddelde situatie voor decentrale productie-installaties ≤10kW met terugdraaiende teller, kan dan berekend worden wat het bedrag aan te betalen netvergoeding (afname + injectie) zou zijn, indien bij deze netgebruikers een gescheiden meting voor afname en injectie zou gebeuren, door toepassing van het goedgekeurde injectietarief laagspanning op de netto-geïnjecteerde kWh enerzijds en van het goedgekeurde afnametarief laagspanning op de netto-afgenomen kWh anderzijds.

Aangezien de kWh afname en injectie niet afzonderlijk kunnen aangerekend worden door de terugdraaiende teller, wordt dit bedrag omgerekend naar een vast bedrag per kW geïnstalleerd vermogen decentrale productie met terugdraaiende teller, zodat er wel een aanrekening van netvergoeding voor deze installaties kan gebeuren.


*******

Mijn inziens zeer aanvechtbaar, omdat deze redenering geen steekt houdt
Anaoloog zou men alle automobilisten die een zone 30 doorrijden kunnen beboeten omdat men gemeten heeft dat gemiddeld hier alle automobilisten 40 rijden
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
FrankDH



Geregistreerd op: 17 Jan 2013
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 30-01-2013 10:54:23    Onderwerp: Reageren met citaat
Zeer juiste analogie taigo.
Zonder cijfermateriaal zegt dat eigenlijk niet veel, behalve dan (de raad) dat we maar beter zo snel mogelijk van die terugdraaiende meter afstappen en een slimme meter laten installeren.
Wat zijn die "goedgekeurde tarieven"? Die liggen dus nog véél hoger dan die 53€/kW(geïnstaleerd) waarvan nu sprake, want berekend op de gemiddelde (gemeten) injectie bij de PoC klanten. Laat ons aannemen dat een gemiddelde installatie een netto-injectie heeft van 50%, dan is het "goedgekeurde tarief" voor injectie in het laagspanningsnet 106€/kW(geïnst.)? Of zie ik dat verkeerd? Oh ja, daar zit nog de verrekening van het afnametarief in. Dus 1/4kWh injectie en 1/4kWh afname (zonder deftig cijfermateriaal kan ik niet anders dan daar een slag in slaan). Zo verrekend komt het injectietarief volgens mij dan rond de 200€/kWh(geïnst) uit. Eerlijk? Goedgekeurd? Op welke basis berekend? Of gewoon zo hoog gezet om kleine producenten een loer te draaien? Wat betalen >10kW installaties zoals pakweg Bruno's dan?
Het lijkt mij ook duidelijk waarom er gekozen is voor een "vergoeding" op het geïnstalleerde vermogen, en niet aan de hand van de aangevraagde GSCs. Bij de eerste "berekening" weet je op voorhand wat je als inkomen mag verwachten (en we moeten nog afwachten hij er geïnd zal worden), bij de tweede is de kans groot dat die **** van PV-eigenaars op een gegeven moment geen GSC meer zullen aanvragen, en dan loop je die inkomsten mis. Beter het zekere voor het onzekere nemen dus, en het maximum uit de brand slepen, of die panelen daadwerkelijk iets opbrengen of niet. Ik dacht dat de CREG er was om eerlijkheid af te dwingen. "Het aantal geproduceerde groenestroomcertificaten biedt geen informatie over het eigenlijke netgebruik." ... en hun huidige berekening doet dat wél?
Ik zie ook nergens een verrekening van het overschot dat geïnjecteerd wordt en onmiddellijk doorverkocht aan de nabije geburen, aan de volle kWh en transport-prijs (laag-, midden- en hoogspanningsnet, waarvan de laatste twee m.i. helemaal niet gebruikt worden). Dus er wordt twee keer betaald?
Cijfermateriaal (in begrijpbare vorm graag) die deze berekening staven is dus welkom.
Nog een paar bedenking: gaat nu die gemiddeld 72€/jaar/huisgezin waarmee onze rekeningen vorig jaar zijn verhoogd, er terug af? Overigens, met een eindafrekening van ongeveer 1800kWh/jr (effectief verbruik - PV-opbrengst - 700kWh gratis x 0.04€/kWh verhoging bij Ecopower) kom ik precies op die 72€ uit. Vraag mij af hoeveel huisgezinnen daadwerkelijk op die 72€ of minder uitgekomen zijn.
En als we dan toegeven en een slimme meter laten installeren, hoeven we dan die netvergoeding niet meer te betalen? Er wordt m.i. nogal veel naar die "terugdraaiende meter" gerefereerd.
En ten slotte: als de periode van gegarandeerde opbrengst van de installatie ten einde loopt, hoe zit het dan? Gaan we nog van onze GSCs afgeraken aan een redelijke prijs (ongeveer de prijs van de boete bij tekorten is m.i. fair en billijk)? Gaan we tot het einde onzer dagen deze belasting moeten betalen omdat we in het verleden ooit de beslissing namen PV te installeren? Of zal dat enkel kunnen na het voorleggen van een ongetwijfeld duur certificaat van vernietiging? Voor zij die op een gegeven moment hun huis willen verkopen is de aanwezigheid van een PV-installatie op een paar maanden tijd eerder een min- dan een pluspunt geworden.
Nog veel info die ik tot nu toe mis.

Groetjes,
Frank
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Tegen de netvergoeding van zonnepanelen // Netvergoeding zonnepanelen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum